My scribbles

Tuesday, May 12, 2009

Comfort zone

Kembali ke dakapan keluarga sementara menghitung hari menjelang EDD..

Antara orang awal yang memanfaatkan pekeliling baru utk pegawai kerajaan wanita - dibenarkan utk mengambil cuti bersalin 2 minggu (14 hari) lebih awal daripada EDD bermula 1/5/09. Tak perasan pun pekeliling ni asalnya. Tapi Bos Lutfi yang mencadangkan ambil instead of guna cuti rehat. Alhamdulillah rezeki baby utk ummi rehat jap dari ke'panasan' bekerja dan tak henti2 bergerak di triage.

Bila di selayang teringat zaman2 HO di hosp belakang rumah aka hosp selayang.
Seawal 6.50am akan keluar rumah dengan qaswak dan akan memulakan siri2 'perawatan' aka morning round.

Surgical posting .. O+G posting and medical posting..

I wonder how i'd survived.

Hows my life change from being a medical student to a doctor and currently as a wife and an ummi to be!

All praise to ALLAH!

UmmiWaled still melayan seperti menatang minyak yang penuh. Waled tak pernah jemu2 belikan apa yang teringin. Makanya baby habiby membesar 0.27kg from earlier weight.

I'm gaining my normal appetite again.
By looking people around me eating aka waled, ummi, amir, uzair, along.. my appetite grows to its norm again.. alhamdulillah.

But its really hard to ascertain time to meet abi.
And i know quite hard for abi to take leave.
Mujahadah.

Dan sekarang sdang membiasakan diri buat light exercise - berjalan - tak kisahlah berjalan2 di taman tasik ke atau hanya di sekeliling apartment selepas nearly setahun bersama 'orang baru' di tempat 'baru'.

For all ummi - to -be out there.. make sure at least kita buat light walking 10mins/day to ease the birth process. (eventho skrang dah bercuti )

Lets share some tips for the birthing process:

1- Lakukan exercise pernafasan. Firstly baring di atas katil. ( actually bila dah late trimester ni tak berapa bagus baring secara menelentang. Perut yang besar akan tekan inferior vena cava ( pembuluh darah besar di bahagian belakang badan) menyebabkan sesak nafas ). Lebih baik baring mengiring atau letak bantal di bawah perut dan belakang utk keselesaan. Kemudian concentrate pada salah satu bahagian badan. Imagine enti ingin mengangkat satu benda berat di bahagian tangan. Tarik nafas perlahan2 dan tahan selama seminit. Kemudian lepaskan nafas perlahan2 utk melepaskan benda berat tersebut.

Lakukan selama 10-15mins. InsyaALLAH dapat membantu mengawal kesakitan semasa berhadapan dengan contraction pain. So try not to scream when you have your contraction pains. Relax and do your breathing techniques. - tips dari K. nor hehe.

2- Utk elakkan stretch marks pada perut yang semakin besar, elok sapukan minyak zaitun pada seluruh perut bermula dari kandungan berusia 5 bulan lagi. Ini juga bagus utk mengelakkan kegatalan ( itchy ) disebabkan stretch marks. -tips dari K. nor juga .. :)


3- Sentiasa ingat utk zikrullah dan baca al-quran selain minta dengan ALLAH to ease the delivery. Ingatlah segala kesakitan itu adalah utk kaffarah dosa2 kita..

Happy Ummi's Day

2 comments:

banat said...

semua segalanya selamat.tak sempat jumpa akak lama2 haritu. jaga diri..

me tgh dalam mood paling sedih. rasa seperti ditikam2..

u_syifa' said...

seronok jumpa banat aritu.. at least jumpa sorang adik ganu (yang datang dengan kak ipar nyer)

nape sedih sangat tu.. cite sket..